Kanały komunikacji w biznesie online

Kanały komunikacji i ich znaczenie dla skutecznej sprzedaży w biznesie online. Brzmi poważnie i strasznie? Wcale nie musi tak być!
Zobacz, jakie są kanały komunikacji, czym się charakteryzują i jakie kanały powinnaś wykorzystywać w swoim biznesie online.

Rola komunikacji w życiu codziennym

Czy zastanawiałaś się kiedyś, jak ważna w Twoim życiu jest komunikacja? W zasadzie bez niej ciężko byłoby nam żyć. Tak naprawdę komunikujemy się non stop, używając komunikacji zarówno werbalnej, jak i niewerbalnej. Komunikujemy się pisemnie i ustnie. Wysyłamy sygnały do innych, czasem nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
Tak samo w biznesie: aby realizować założenia zawodowe, musisz się komunikować z klientami oraz z odbiorcami, którzy potencjalnie mogą się stać Twoimi klientami. Po prostu nie ma innej opcji.

Jakie są kanały komunikacji

Tak samo jak w życiu codziennym, w biznesie również masz wiele sposobów nadawania przekazu i właśnie temu chciałabym dziś chwilę poświęcić. Poniżej przedstawiam 3 główne rodzaje kanałów komunikacji wraz z krótkim opisem ich znaczenia i zastosowania.

  • Media społecznościowe

Media społecznościowe, czyli Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter. Jest to medium służące do bieżącej komunikacji, najbardziej bezpośredniej. Jak sama nazwa wskazuje, tutaj buduje się społeczność, wokół Twojej marki gromadzą się osoby zainteresowane tym, co masz do powiedzenia. Tutaj najłatwiej jest wyprodukować komunikat i, co bardzo ważne, otrzymać informację zwrotną. Twoi odbiorcy jednym kliknięciem mogą dać Ci znać, czy podobają im się Twoje treści, napisać komentarz, wiadomość prywatną, mogą udostępniać Twoje treści i zapisywać je na później. Zazwyczaj ton wypowiedzi jest lekki i nieformalny (LinkedIn i Twitter są ciut bardziej formalne, jednak nadal w dużej mierze można się do siebie zwracać na Ty). Jest to medium, gdzie możesz (powinnaś) pokazywać siebie, aby Twoi odbiorcy Cię kojarzyli, aby małymi krokami budowali swoje przywiązanie i zaufanie do Ciebie. Na mediach społecznościowych komunikaty powinny być różnorodne, a więc w dużej mierze wykorzystuje się grafiki/zdjęcia oraz słowo pisane, ale też coraz bardziej stawia się na video i przekaz na żywo. Wyzwaniem tego kanału komunikacji są algorytmy, które odpowiadają za to komu, jakie treści wyświetlają się w konkretnej aplikacji. (tak, to znaczy, że nie każdy Twój odbiorca widzi każdy Twój post!)

  • Newsletter

Newsletter, czyli lista mailingowa. Komunikacja jest bardziej jednostronna, ale dociera bezpośrednio do skrzynki mailowej osób zapisanych na newsletter. Z jednej strony to gwarantuje skuteczne dostarczenie wiadomości, więc jest to duży plus. Z drugiej jednak strony jest to tak powszechna forma przekazu, że nasze skrzynki są zalewane różnymi wiadomościami i nie zawsze chcemy i mamy czas czytać wszystko, co otrzymujemy (ale na to nadawca maila nie ma już zbyt dużego wpływu). Zazwyczaj w zamian za zapis na newsletter oferujemy coś naszym odbiorcom, tzw. lead magnet lub freebie. Może to być e-book, lista, nagranie, kod rabatowy do sklepu, udział w darmowym wydarzeniu itd. Komunikacja może być bardziej lub mniej formalna, to już zależy od nadawcy i od tego, kim jest jego grupa docelowa. 

  • Kanały długo żyjącej treści

Kanały długo żyjącej treści, czyli blog, podcast, YouTube, vlog. Tutaj skupiamy się głównie na przygotowaniu dłuższych treści, które mają za zadanie pomóc naszym odbiorcom z problemem, z którym się borykają. Czasem może to być dłuższy komunikat, w którym relacjonujemy zdarzenia z naszego życia lub z naszego biznesu, jednak na taki przekaz mogą zdecydować się osoby, które mają już wokół siebie odbiorców, z którymi nawiązali mocniejszą więź. Aby przyciągnąć do siebie nowych odbiorców powinno się raczej stawiać na komunikaty użyteczne, pokazujące jakieś narzędzia lub rozwiązania, które pomogą w różnego rodzaju trudnościach i problemach.

Dlaczego tą formę nazywamy kanałem „długo żyjącej treści”? Ponieważ na mediach społecznościowych treści „żyją” relatywnie krótko — algorytmy nie wspierają treści stworzonych np. miesiąc, dwa miesiące albo rok temu. Newsletter podobnie — wpada do skrzynki, odbiorca przeczyta lub nie, ale jest mała szansa, że wróci do danego maila pół roku później. Natomiast wpis na blogu, odcinek podcastu czy też nagranie na YouTube można łatwo wyszukać w wyszukiwarce (jeżeli zadbamy o odpowiednie parametry opisu) niezależnie od tego, czy dany przekaz został opublikowany pół roku temu, czy 2 lata temu!

Oczywiście jest jeszcze komunikacja bezpośrednia, gdy rozmawiasz 1:1 z klientem lub potencjalnym klientem. Jednak wtedy musisz w 100% dostosować swój przekaz do osoby, z którą rozmawiasz, czy mailowo, czy telefonicznie, czy osobiście. To jest zupełnie osobny temat, jeżeli chcesz o nim porozmawiać lub poczytać, daj mi znać (w komentarzu pod wpisem lub mailowo).

Jakie kanały komunikacji są odpowiednie dla Ciebie i Twojego biznesu?

Wszystkie! Aby skutecznie komunikować swoją ofertę dobrze jest korzystać ze wszystkich dostępnych kanałów komunikacji. Nie znaczy to jednak, że musisz istnieć i aktywnie działać w każdym możliwym medium. Działania w mediach społecznościowych możesz ograniczyć np. tylko do Twittera, a kanałem długo żyjącej treści będzie tylko podcast. 

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, które kanały komunikacji są odpowiednie dla Ciebie, musisz zastanowić się:

  • kim są Twoi odbiorcy (określ ich wiek, branżę, zainteresowania),
  • na jakich mediach spędzają czas (bardziej na Instagramie, na TikToku, czy na Twitterze), 
  • w jakim tonie powinna być prowadzona komunikacja (czy per Ty czy per Pan/Pani),
  • jaki rodzaj treści najbardziej ich zainteresuje?

Weź pod uwagę również własne predyspozycje i preferencje – wolisz mówić czy pisać? Wolisz nagrywać sam głos czy może tworzyć nagrania wideo? Wybierz to, co TOBIE odpowiada. Nienajlepszym pomysłem jest wybór nagrywania filmów na YouTube, jeżeli panicznie boisz się występować przed kamerą, jąkasz się i robisz się czerwona jak burak. Może lepszym pomysłem jest napisanie na spokojnie, we własnym zaciszu wpisu blogowego (i nawet dodanie zdjęć lub zrzutów ekranu, jeśli to potrzebne). W drugą stronę podobnie – nienawidzisz pisać, nigdy nie umiesz wybrać odpowiednich słów, ale za to gadając do mikrofonu masz flow i idzie Ci to jak z płatka? Nie decyduj się na prowadzenie bloga, tylko postaw na nagranie podcastu. Rozumiesz te zależności, prawda? 🙂

Jeszcze jedną rzecz weź pod uwagę planując swoje działania komunikacyjne – mierz siły na zamiary, sprawdź, jakie masz możliwości czasowe.

Podstawą komunikacji w sieci jest systematyczność. To nie oznacza, że musisz codziennie dodawać posty, raz w tygodniu pisać newsletter i dodawać odcinek podcastu.
Możesz publikować posty 3 razy w tygodniu, newsletter wysłać raz na dwa tygodnie, a wpis na bloga dodać raz na miesiąc. I też będzie ok. Jedno jest ważne – jeżeli decydujesz się na jakieś deklaracje względem swoich odbiorców DOTRZYMUJ SŁOWA. Inaczej potencjalny klient nie będzie Ci ufał i, co za tym idzie, niekoniecznie będzie chciał właśnie od Ciebie kupić produkt czy usługę.

Jak skutecznie zakomunikować swoją ofertę?

Mam dla Ciebie jeszcze taki cytat, jako wyznacznik tego, jak powinnaś komunikować swoją ofertę. 

„Jeśli nie przedstawimy naszych produktów lub usług jako takich, które mogą pomóc klientom przetrwać, rozwijać się, zyskać akceptację otoczenia, znaleźć miłość, zrealizować ambicje czy wzmocnić więc z tymi, którzy ich obronią dosłownie czy metaforycznie – po prostu nie uda nam się niczego sprzedać. To wszystko, na czym ludziom zależy”. 
Fragment z „Model StoryBrand – zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki” Donald Miller

Zastanów się, jaki jest najbliższy Ci sposób komunikacji, skup się na tym, aby odpowiedzieć na potrzeby klienta i… pisz, nagrywaj, opowiadaj – co wolisz. I nie czekaj na idealne warunki, nie planuj idealnej siatki na Insta, nie zastanawiaj się, czy wpis na bloga jest perfekcyjny. Po prostu wyjdź do Twojej społeczności i mów i odpowiadaj, daj im znać, co możesz zrobić, aby im pomóc. Małymi krokami do przodu. 🙂

Kanały komunikacji to system naczyń połączonych

Dodam na koniec, że kanały komunikacji to system naczyń połączonych, dlatego warto mieszać treści, odsyłać z jednego miejsca do drugiego, robić tzw. recykling treści. Ale jest to temat na osobny wpis (już w przygotowaniu, więc stay tuned 😉 )…

DAJ MI ZNAĆ ! Jaki jest Twój ulubiony sposób komunikowania swoich ofert? Jestem bardzo ciekawa Twojej odpowiedzi, zostaw komentarz pod postem.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top